středa 31. července 2013

RC Review: Zář

Georgina Kincaidová je sukuba, která nechce být sukubou. Od rozchodu se spisovatelem Sethem má navíc tak mizernou náladu, že otravuje všechny ve svém okolí, včetně arcidémona Jeroma. Ten se ji proto rozhodne z hodiny na hodinu poslat do Vancouveru.
Tam má hlavní hrdinka za úkol rozpustit satanistickou skupinu Armáda temnoty, která se vyznačuje velmi zlovolnými činnostmi, jako například sprejováním pentagramů na zeď, čímž démonům dělá ostudu.
Georgina nakonec dospěje k názoru, že Armáda temnoty slouží pouze jako odvedení pozornosti od důležitých věcí. Jednoho dne totiž zjistí, že ztratila všechny své schopnosti, stejně jako všichni ostatní podřízení Jeroma. Během jedné z akcí Armády temnoty ho totiž někdo vyvolá a uvězní. Zdá se, že Georgina jako jediná hodlá něco udělat pro to, aby se Jerome vrátil, a tak se vrhá do pátrání.
Zář je v pořadí již čtvrtým dílem série Sukuba od Richelle Meadové a stejně jako předchozí díly se v první řadě soustředí na vztah Georginy se spisovatelem Sethem. V této knize jsou v porozchodové fázi, kdy se Georgina nemůže vyrovnat se ztrátou milovaného člověka a navíc ještě s tím, že on už má nový dlouhodobý vztah - ještě ke všemu s Georgininou kamarádkou a kolegyní Maddie. Navíc se ocitají ve velmi zajímavé situaci - tím, že Georgina ztratila své sukubí schopnosti, zmizela překážka, kvůli které jejich vztah nemohl fungovat. Teď by spolu totiž mohli mít sex, aniž by Georgina Sethovi ublížila. Jenže to by si Seth nesměl tak rychle najít náhradu v podobě Maddie. Díky tomuto milostnému trojúhelníku je Zář plná zklamání, radosti, a dokonce i vtipných situací. Kdo se jako první přihlásí, že Georgině pomůže s pátráním po Jeromovi? No jistě, skrz naskrz lidský spisovatel Seth.
"Ať se převlíkají, jak se jim zachce. Ale roztrpčuje mě, že dělají věci, které se sice přisuzují zlým lidem, ale nikdo opravdu zlý je nedělá. Občas roztrhají pár biblí a pohodí je na trávník před kostelem." (str. 30)
Zář je, stejně jako předchozí díly této série, protkaná Georgininým charakteristickým humorem a sarkastickými poznámkami. Georgina se vytrvale snaží zjistit něco o tom, kde by Jerome mohl být, přičemž nemá své démonické schopnosti - chodí tudíž po světě oslabená a zranitelná. Opravdová akční situace se ale již tradičně odehrává na malém prostoru a až na konci knihy. Není se však čemu divit, když je hlavním problémem příběhu již tradičně zakázaná láska Setha a Georginy.
Milovník akčních knih si u Žáru na své určitě nepřijde, nicméně vzhledem k tomu, že jde již o čtvrtý díl série, takový čtenář by po něm zřejmě ani nesáhl. Žár je totiž spíše oddechová kniha o nešťastné lásce. Nezbývá než doufat, že autorce nedošly nápady na vedlejší dějovou linii a příběh nebude v posledních dvou dílech série příliš natahovaný.

Tuto recenzi jsem napsala pro web fantasya.cz