úterý 3. února 2015

Zmizelá

Určitě jste už slyšeli o Zmizelé, světovém bestselleru a fenoménu v oblasti psychologických thrillerů. Gillian Flynnová touto knihou zaujala veřejnost natolik, že byl podle ní natočen stejnojmenný film, který se dočkal podobné obliby.

Anotace (zkrácená):  Zdálo se to jako ideální manželství. Zdání ale může vražedně klamat… 
Amy Dunnová zmizela v den pátého výročí svatby. Nick, její muž, byl po sérii nalezených důkazů obviněn z vraždy své ženy. Nick prohlašuje, že nic nespáchal, Amyini přátelé a zápisky v jejím deníku tvrdí opak. Kdo má pravdu? Jak ji poznat? A pokud je Nick nevinný, kam se poděla Amy? 


Přiznám se, že jsem knihu měla půjčenou od kamarádky asi čtvrt roku, než jsem se vůbec odhodlala do ní pustit - psychothriller není vůbec moje parketa, moc to prožívám, a pak se v tom ještě den po dočtení plácám. Ale to jsem odbočila, zkrátka a dobře, po čtvrt roce odkládání jsem se do Zmizelé konečně pustila.

A...hrozně mě to nebavilo. První polovinu knihy jsem vyloženě nadávala před každým, kdo se během čtení nacházel v mé blízkosti, jak je to hrozně zdlouhavé. No vážně, konečně přijde něco jako napínavá scéna a místo krátkých vět a přímé řeči jsou to samé řeči okolo. Mám podezření, že si autorka dala cílový počet stránek a nesplnila ho, proto knihu v první polovině tak o 100 stránek natáhla. Stačilo by příběh o tento počet stránek zkrátit a všichni by byli spokojenější.

Přesto musím autorce složit poklonu, protože přesně ví, co dělá! Nikdy jsem se nepovažovala za snadno ovlivnitelného člověka, ale paní Flynnová mě vždycky nasměrovala přesně tam, kde mě chtěla mít, a dokázala mě dokonale šokovat. Nenáviděla/litovala jsem vždycky tu osobu, kterou jsem podle ní měla, a s postupným odhalováním skutečné psychiky postav mě úspěšně napínala většinu knihy.

Po celou dobu čtení jsem očekávala konec (zpočátku napjatě, pak už jsem se k němu chtěla konečně prokousat), ten mě ale ve finále zklamal - opět zahrnoval spoustu nadbytečných stran, u kterých jsem se akorát tak vztekala. Být autorkou, nemilosrdně useknu cca 100 stran ze začátku a 50 z konce, abych si spravila reputaci.

Dokážu si představit, že milovníci tohoto žánru Zmizelou ocení, ale pro mě je roztahanost děje i přes autorčiny skvělé manipulační schopnosti příliš velkou překážkou, proto jsem nakonec byla zklamaná. Škoda.




Žádné komentáře:

Okomentovat