středa 31. července 2013

RC Review: Na útěku

Už je to nějaký ten pátek, co se mozek Em Wattsové nečekaně ocitl v cizím těle, a co hůř, v těle dokonalé blonďaté supermodelky Nikki. Od té doby musí Em hrát svou roli v jejím těle, jenže je od přírody zvědavá. a proto se snaží zjistit, kdo zabil mozek pravé Nikki. Jenže co se nestane - její zvědavost ji dovedla až k živé Nikki Howardové, tedy k její mysli v cizím těle. Jenže spolu s ní modelku našel také Brandon Stark, syn muže, který se jí pokusil odstranit.
Skončí to tak, že Em musí předstírat šťastný páreček s Brandonem a odjet s ním a rodinou Howardových (samozřejmě v utajení) na dovolenou. Jinak Brandon vše vyzradí.
Takže podle bulváru jsem potají utekla - ukrutný tajemství, co? Vřelý díky, Us Weekly! - cukrovat s Brandonem Starkem, jediným synem a dědicem multimilionáře Roberta Starka, momentálně čtvrtýho nejbohatšího člověka světa po Billu Gatesovi, Warrenu Buffetovi a Ingvaru Kampradovi (kdyby někdo náhodou nevěděl, tak je to ten chlápek, co založil IKEA). str. 9
Jenže Nikki usiluje o spojení s doktorem a novou operaci, při které by se její mozek dostal zpět do právoplatného těla. Na stranu Em se ale nečekaně postaví i rodina Howardových, protože jde o náročnou a nebezpečnou operaci, která se podruhé povést nemusí. Po návratu domů se Em v těle Nikki snaží dostat do zákulisí Starků a zjistit, proč chtěl Robert Stark Nikki zabít. Jenže jak už to tak bývá, strkat nos do cizích věcí se moc nevyplácí…

Knihou Na útěku uzavřela Meg Cabot, známá především díky sériím Princezniny deníky a Mediátor, další úspěšnou trilogii. Velkým plusem celé série může pro některé být fakt, že to není zase o upírech nebo zase o andělech, ale konečně o něčem, co není tak profláklé - o transplantaci živého mozku do těla jiné živé dívky. Poslední díl série, stejně jako oba předchozí, je navíc napsaný specifickým čtivým stylem této americké spisovatelky.
Když čtenář otevře třetí knihu, po předchozích dílech už jistě očekává nespisovný jazyk. A pokud už stihl zapomenout, hned první věta mu tento fakt rychle připomene. Meg Cabotová ale píše především pro teenagerky, a tak se snaží přizpůsobit jejich mluvě, aby jim kniha byla bližší. A navíc se tato nespisovná čeština naštěstí drží v umírněných kolejích, protože v jiných knihách se lze setkat s mnohem horšími deformacemi slov.
Na většině stran se nenachází zrovna velké množství přímé řeči, naopak, celá kniha je opět plná vnitřních monologů beznadějně zamilované Em, která trčí v cizím těle. Děj neplyne závratným způsobem, protože se soustředí hlavně na pocity a myšlenkové pochody hlavní hrdinky, které občas jsou zábavné, ale někdy se opakují. Pokud tedy po této knize sáhne čtenář, který má rád akci a nemusí milostné vzdychání, možná by ji měl raději odložit.
Na útěku je milým ukončením oddechové série určené pro náctileté čtenářky ve stylu zazvonil zvonec a pohádky je konec, sem tam s nějakým náznakem akce, aby se neřeklo. Kniha zaujme především čtivým jazykem blízkým cílové skupině čtenářů a neobvyklým tématem. Pro všechny čtenáře této série nebude poslední díl zklamáním, ale ani překvapením.
Tuto recenzi jsem napsala pro web fantasya.cz